Eng:This article is presented within the framework of the research assigned to the
Interinstitutional Doctorate in Education of the Universidad del Valle, on the
historical phenomenon of displacement in Colombia, emphasizing the use of
narratives as a pedagogical resource for the reconstruction of historical memory,
The power of narrative biography as a research method is explored, and it is
committed to promoting the breaking of the silences imposed by the system, a
work that must be exercised from the School through the reconstruction of
individual and collective memory from the narratives of the anonymous subject in a
condition of forced displacement. It begins by outlining the controversial situation
and its relevance in the school context, then the proposal of how to investigate, its
justification, and finally the investigative committee of the author is presented.
Spa:Este artículo se presenta en el marco de la investigación adscrita al doctorado
Interinstitucional en Educación de la Universidad del Valle, sobre el fenómeno
histórico del desplazamiento en Colombia, se enfatiza en el uso de las narrativas
como recurso pedagógico para la reconstrucción de la memoria histórica, se
explora la potencia de la biografía narrativa como método de investigación y se apuesta por promover la ruptura de los silencios impuestos por el sistema, un
trabajo que se debe de ejercitar desde la Escuela a través de la reconstrucción de
la memoria individual y colectiva desde las narrativas del sujeto anónimo en
condición de desplazamiento forzado. Se inicia esbozando la situación polémica y
su relevancia en el contexto escolar, seguidamente se presenta la propuesta de
cómo investigar, su justificación y finalmente la apuesta investigativa de la autora.