The purpose of this intervention study was to implement playfulness as a pedagogical
strategy to promote the command of listening and orality of English in multi-grade classroom
students at the Cristobal Colon campus in Bugalagrande. Now, the research interest that
motivated the execution of the study was to contribute to the teaching and learning of
communicative competence from the audio-oral ability to children in the rural area of the
municipality of Bugalagrande, given that, according to the diagnostic test, it was observed that
they presented difficulties in the command and development of the English language. Otherwise,
it is a study, it was conceptually and theoretically nourished by other national and international
research on the subject, likewise, authors were summoned, who discuss the domain of
communicative competence. For its part, the study of pedagogical intervention is qualitative and
descriptive, because it highlights the characteristics of the population subject to study, in addition
to observing the behavior of students in the face of English language proficiency and, likewise,
they were asked questions about learning a foreign language to find out their perception and
level of satisfaction. In conclusion, it was possible to achieve encouraging learning results, since
the students through various recreational activities were able to advance in the mastery of
listening and oral skills.
El propósito del presente estudio de intervención fue implementar la lúdica como
estrategia pedagógica para favorecer el dominio de la escucha y la oralidad del inglés en
estudiantes de aula multigrado de la sede Cristóbal Colón de Bugalagrande Ahora, el interés
investigativo que motivó la ejecución del estudio fue contribuir a la enseñanza y el aprendizaje
de la competencia comunicativa desde la habilidad audio-oral a los niños de la zona rural del
municipio de Bugalagrande, dado que, de acuerdo con la prueba diagnóstico, se observó que
presentaban dificultades en el dominio y desarrollo de una lengua extranjera inglés. De otro
modo, este estudio, se nutrió conceptual y teóricamente de otras investigaciones nacionales e
internacionales afines con el tema, asimismo, se convocaron autores, los cuales discurren sobre
el dominio de la competencia comunicativa. Por su lado, el estudio de intervención pedagógica
es mixto de corte descriptiva, porque en ella, se puntualiza sobre las características de la
población sujeta de estudio, además se observa el comportamiento de los estudiantes frente al
dominio de la lengua extranjera inglés y del mismo modo, se les formuló preguntas sobre el
aprendizaje de una lengua extranjera para conocer su percepción y nivel de satisfacción. En
conclusión, se pudo lograr unos resultados de aprendizaje alentadores, ya que los estudiantes a
través de diversas actividades lúdicas pudieron avanzar en el dominio de las habilidades de la
escucha y la oralidad.