It is common and frequent to know that in the educational field there are different
opinions that suppose a close relationship between theory and practice; about the pedagogical
connection between knowledge mediation and action in context; in the correspondence between
what is theoretically supported and the educational task and all those terms that can be used to
make a reference to the territory so complex that establishes that contact that the teacher is in
function of mediating between theoretical knowledge and reality of their professional practice,
however, in the approach of the professional teaching practice, on many occasions it can be
glimpsed that there is a distance between what the teacher theoretically raises and what he
actually puts into practice when exercising or carrying out his profession. Therefore, the main
purpose of this research is to analyze the relationship between theory and practice in the
pedagogical practices of some teachers of specific subjects such as Didactics of Foreign
Languages and Pedagogical Practice of Immersion of the Bachelor's degree program in Basic
Education with Emphasis on Foreign Languages. For this, a methodological framework with a
qualitative approach was adopted since it allows us to glimpse the veracity of the problem in a
real and direct way, helping the subject to study can be observed in a natural context.
Es común y frecuente reconocer que en el ámbito educativo hay diversas opiniones que
suponen una estrecha relación entre Teoría y Práctica; en la conexión pedagógica entre la
mediación del conocimiento y el accionar en contexto; en la correspondencia entre lo que se
apoya teóricamente y el quehacer educativo y de todos aquellos términos que se puedan emplear
para hacer una referencia al territorio tan complejo que establece ese contacto al que el docente
está en función de mediar entre el conocimiento teórico y la realidad de su Práctica profesional,
sin embargo, en el acercamiento del ejercicio profesional docente, en muchas ocasiones se puede
vislumbrar que existe una distancia entre lo que el docente plantea teóricamente y lo que
realmente pone en Práctica al momento de ejercer o desempeñar su profesión. Por eso, el
propósito principal de esta investigación es analizar la relación entre Teoría y Práctica en el
quehacer de algunos docentes de materias específicas como Didáctica de las Lenguas Extranjeras
y Práctica Pedagógica de Inmersión del Programa de la Licenciatura en Lenguas Extranjeras con
énfasis en inglés. Para esto, se adoptó un marco metodológico con un enfoque de corte
cualitativo pues permite vislumbrar la veracidad del problema de una manera real y directa,
ayudando a que la realidad a estudiar se pueda observar en un contexto natural