El programa SEE Learning a través de CLIL como dinamizador de la inteligencia emocional
View/ Open
Date
2019Author
Carbonó López, Sebastián
Méndez Botero, Daniel Alejandro
Metadata
Show full item recordAbstract
This research project analyzed the role of the CLIL approach and the SEE Learning
program (Social, Emotional and Ethical Learning) and its effect on the emotional intelligence of
students in sixth grade of Guillermo Ponce de León School in the city of Tuluá, the population
consisted of 22 students. Initially, their emotional intelligence level was identified by means of a
diagnostic test: BarOn Emotional Quotient Inventory: for young people (7-18 years), which
obtained that the students were in a medium range of the total emotional intelligence, establishing
that they had an adequate capacity to understand and control their emotions, as well as having
acceptable social relationships. With these results, it was possible to start with the implementation
of the didactic unit (Building Resilience) created by the authors, which contained the
subcomponents of CLIL and theoretical foundations of SEE Learning and emotional intelligence.
This implementation lasted 11 weeks of an hour each, where activities and strategies of the SEE
Learning program were developed and allowed students to reach a high level of understanding
about the control of their emotions, aspects of empathy, compassion and resilience. Finally, the
final test was carried out and showed that the students were still in a medium range but that the
subscales (Intrapersonal, Adaptability, Positive Impression and Total Emotional Intelligence) had
improved meaningfully. Thanks to this, it was possible to continue with the discussion of authors
and the data triangulation.
This research belongs to the Foreign Languages Teaching research line and it developed a
qualitative approach with an action research design and it has a descriptive scope. El presente proyecto de investigación analizó el rol del enfoque CLIL y el programa SEE
Learning (Social, Emotional and Ethical Learning) como dinamizadores de la inteligencia
emocional de los estudiantes que cursaban grado sexto del Colegio Guillermo Ponce de León de
la ciudad de Tuluá, la población objeto de estudio fue de 22 estudiantes. Inicialmente, se identificó
el nivel de inteligencia emocional de los mismos mediante un test diagnóstico: Inventario de
Inteligencia Emocional BarOn: versión para jóvenes (7-18 años), con el cual se obtuvo que los
estudiantes estaban en un rango medio de inteligencia emocional total, estableciendo que
presentaban una capacidad adecuada para entender y controlar sus emociones, al igual que tener
unas relaciones sociales aceptables. Gracias a estos resultados, fue posible iniciar con la
implementación de la unidad didáctica (Building Resilience) creada por los autores, la cual
contenía los subcomponentes de CLIL y fundamentos teóricos de SEE Learning y la inteligencia
emocional. Esta implementación duró 11 semanas de una hora cada una, donde se desarrollaron
actividades y estrategias propias del programa SEE Learning que permitieron que los estudiantes
alcanzaran un nivel de entendimiento alto sobre el control de sus emociones, aspectos de la
empatía, compasión y resiliencia. Finalmente, se llevó a cabo el test final y arrojó que los
estudiantes seguían en un rango medio pero que en las subescalas (Intrapersonal, Adaptabilidad,
Impresión positiva e Inteligencia Emocional total) habían mejorado de manera importante. Gracias
a esto, se prosiguió con la discusión de autores y triangulación de datos.
La presente investigación pertenece a la línea de investigación: enseñanza de lenguas
extranjeras, desarrolló un enfoque cualitativo con un diseño de investigación-acción y un alcance
Descriptivo.
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas