This paper, with an action-research design, sought to identify the incidence of
cooperative learning on the development of reading comprehension at its critical level,
through a didactic sequence mediated by the reading opinion columns in eleven grade
students of Educational Institution Academia Sam in Tuluá, Colombia. Initially, a
diagnostic test was applied to 12 students through the simulation of tests Saber 11,
presented in the Academic Guide virtual portal, in order to determine the level of critical
reading. The results reflected a medium and low level according to what was proposed by
the Ministry of National Education. Therefore, the researchers designed a didactic
sequence, divided into 8 interventions, which established a series of activities focused on
the development of critical reading through the application of methodological strategies,
including: cooperative learning, reading columns of opinion and the application of the
moments in which a reading must be approached, before, during and after. These strategies
developed an enriching process for the students, being participants in the construction of
their own knowledge when exposed to a pleasant learning environment. For data collection
it was necessary to use instruments such as field diaries and evaluation rubrics. After the
interventions; the students demonstrated in the final test a substantial advance in the level
of critical reading and the appropriate use of reading strategies
La presente investigación, con diseño de investigación-acción, buscó identificar la
incidencia del aprendizaje cooperativo frente al desarrollo de la comprensión lectora en su
nivel crítico, a través de una secuencia didáctica mediada por la lectura de columnas de
opinión en estudiantes de grado 11° de la Institución Educativa Academia Sam de la ciudad
de Tuluá, Colombia. Inicialmente, se aplicó a 12 estudiantes una prueba diagnóstica
mediante el simulacro de pruebas saber 11, presentada en el portal virtual Guía Académica,
con el fin de determinar el nivel de lectura crítica. Los resultados reflejaron un nivel medio
e inferior de acuerdo a lo planteado por el Ministerio de Educación Nacional. Por lo tanto,
las investigadoras diseñaron una secuencia didáctica, dividida en 8 intervenciones, donde se
establecieron una serie de actividades enfocadas al desarrollo de la lectura crítica por medio
de la aplicación de estrategias metodológicas, entre ellas: el aprendizaje cooperativo,
lectura de columnas de opinión y la aplicación de los momentos en los que debe ser
abordada una lectura, antes, durante y después. Dichas estrategias, desarrollaron un
proceso enriquecedor para los estudiantes, siendo participes de la construcción de su propio
conocimiento al estar expuestos a un ambiente agradable de aprendizaje. Para la
recolección de datos fue necesario el uso de instrumentos como los diarios de campo y
rúbricas de evaluación. Posterior a las intervenciones; los estudiantes demostraron en la
prueba final un avance sustancial en cuanto al nivel de lectura critica y el uso apropiado de
estrategias de lectura.