This work consists on a pedagogical intervention denominated: The physical education class as a educational instrument to decrease student aggressiveness
in fourth grade at the San Vicente Ferrer Institution in the city of Andalucia. This activity was performed with a total of 32 students belonging to first and second social stratum.
The aim of this project is to show the impact that physical education could have, not only in the disciplinary aspect, but also as a contribution to the ethical
formation of citizens, with social values and able to interact assertively with others, despite living in environments where peaceful coexistence may be lacking.
The intervention was carried out for eight weeks with an hourly intensity of four hours per week, where a number of cooperative games were raised, they
mainly based on a methodology directed to cooperative learning, where students in their gaming environment or school recreation is gave them a general or
particular problem or situation and should seek a solution as a group.
This works helps not only in the contribution to the educational process, but also in the conformation of a better society, at least in the field of application of this didactic proposal.
El presente trabajo consiste en una intervención pedagógica denominada: La clase de educación física como instrumento pedagógico
para la disminución de la agresividad en estudiantes de grado cuarto de la sede San Vicente Ferrer del municipio de Andalucía; se realizó
con un total de 36 estudiantes del municipio pertenecientes al estrato 1 y 2.
Este proyecto tuvo como finalidad evidenciar el impacto que la clase de educación física puede tener, no solamente en el aspecto disciplinar,
sino como contribución a la formación de ciudadanos éticos, con valores sociales, capaces de interactuar asertivamente con los demás, aun
a pesar de pertenecer a entornos en los cuales la convivencia pacífica presenta grande fisuras.
La intervención se realizó durante ocho semanas, con una intensidad horaria de cuatro horas por semana, donde se plantearon una serie de
juegos cooperativos, basados principalmente en una metodología direccionada al aprendizaje cooperativo; donde a los alumnos en su entorno
de juego o esparcimiento escolar se les daba un problema o situación general o particular y debían buscar una solución como grupo.
De esta forma se pretende contribuir desde el proceso educativo a la conformación de una mejor sociedad, al menos en el ámbito de aplicación
De esta propuesta didáctica.