Incidencia de un modelo lúdico de natación integrado sobre la motricidad global y específica en edad preescolar

View/ Open
Date
2013-08-02Author
Córdoba Ortiz, Alejandra Johana
Medina Gallego, María Fernanda
Metadata
Show full item recordAbstract
From the difficulties present in the acquisition of specific motor skills in a beginning group of the swimming’s sport club Acuatic Adventure, related simultaneously with the deficiencies found regarding the global motor skills in the same population; this project emerges, under the purpose of determining the incidence of a playful aquatic - terrestrial approach, with the goal of providing an accurate attention to the motor development, according to the approach of the contents and respecting the sensitive stages; such approach was chosen as a result of the need to offer for swimmers an environment of easy access, in which it is enabled the interaction, using a constructive approach for their own learning.
To this end, there was applied a quasi-experimental design of mixed approach, given the importance of qualifying the child, in both quantitative and qualitative aspects. It was complemented with an explicative scope, since this research was oriented to determine the relation between the variables, considering as depending variables the global motor skills and the basic swimming patterns (specific motor skills) and as an independent variable the training program, which constitutes the specific proposal of this research.
For such purpose, the research was designed under a longitudinal section, because of the need of evaluating the population in both the beginning and the end of the research, to determine at the end of the intervention the variations caused by the used of the training program; counting at the same time with two specific intervention groups (control group and experimental group) allowing to compare the effects of a traditional approach against a playful approach. Finally, it was ratified the main research hypothesis, alleging that the use of a playful integrated swimming approach, indeed generates a higher incidence on the global and specific motor skills in a population of preschoolers, constituting the success of the research. A partir de las dificultades presentes en la adquisición de la motricidad específica orientada a la población de inicialistas pertenecientes al Club Deportivo de Natación Acuatic Adventure, que coincidían paralelamente con las deficiencias encontradas en los mismos en la motricidad global; surge este proyecto bajo el objetivo de determinar la incidencia de un modelo lúdico acuático terrestre, con el propósito de brindar una atención pertinente al desarrollo motriz, de acuerdo al abordaje de los contenidos respetando las fases sensibles; Dicho método, fue escogido a raíz de la necesidad de ofrecer al practicante un ambiente de fácil acceso, donde se posibilite la interacción del mismo con el medio, bajo un enfoque constructivista de su propio aprendizaje.
Para ello, se contó con un diseño cuasiexperimental de enfoque mixto, dada la importancia de cualificar al niño, a partir de aspectos tanto cualitativos como cuantitativos, complementado con un alcance explicativo, ya que este estudio de investigación se encontraba orientado a determinar la relación entre variables, teniendo como variables dependientes la motricidad global y los patrones básicos de natación (motricidad específica) y como variable independiente el programa de entrenamiento que constituye la propuesta específica de este proyecto.
Para tal objetivo se trazó el estudio por medio de un corte longitudinal, debido a la necesidad de evaluar a la población tanto al inicio como al final, para determinar inmediatamente terminada la intervención, las variaciones ocasionadas por la aplicación del programa, contando a su vez con dos grupos específicos de intervención (grupo control y grupo experimental) que permitirían la comparación de los efectos de un modelo tradicional en contraste con un modelo lúdico respectivamente; finalmente se ratificó la hipótesis de investigación que aduce que la aplicación de un modelo lúdico de natación integrado, si genera una mayor incidencia sobre la motricidad global y específica en una población en edad preescolar, constituyendo así el éxito de éste estudio.
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas