Flipped classroom en el desarrollo de la interacción oral en estudiantes de nivel A1 de la Academia Cambridge
View/ Open
Date
2018Author
López López, Andrés Albeiro
Gómez García, Claudia Cristina
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper presents an action-research study that analyzed the incidence of the use of the
Flipped classroom approach in the development of oral interaction in the students of the English
program of the Cambridge Bilingual Technical Training Academy; a private institution in the
city of Guadalajara de Buga - Colombia, in which the Nashville group consisting of 4 students of
first level (A1) was selected for the study. To start, the level of oral interaction was identified,
which showed as a result that all the participants were in the ABLE level, three of the
participants with 3-point level and only one of them in 2 points according to the criteria
presented in the test that was carried out for this skill. Consequently, the implementation was
carried out for 11 weeks with 5 interventions of one hour a day each, where the flipped
classroom approach methodology was developed making use of different strategies such as: role
play, debate, round table, dialogues, among others, for this the students required to make
constant use of the foreign language in order to be able to carry out satisfactory, successful
interactive processes and in the same way to fulfill the proposed objectives for the classes. In
these objectives, consideration was given to the promotion of the characteristics of the Flipped
classroom approach, such as collaborative work, autonomy, co-responsibility for learning and
participation in the classroom, as well as important aspects regarding oral interaction such as
negotiation of meaning, cooperation and prolongation of dialogue and compliance with the
principle of cooperation. Finally, the incidence of the Flipped classroom approach in the
development of the oral interaction was evaluated by means of a final test that allowed the ABLE
result to be evidenced with three points for all the participants. La presente investigación-acción analizó la incidencia de la utilización del enfoque Flipped
classroom (clase invertida) en el desarrollo de la interacción oral en los estudiantes del programa
de inglés de la Academia de Formación Técnica Bilingüe Cambridge, una institución privada de
formación para el trabajo y el desarrollo humano en la ciudad de Guadalajara de Buga –
Colombia, de la cual se seleccionó el grupo Nashville compuesto por 4 estudiantes del primer
nivel (A1). Para iniciar, se identificó el nivel de interacción oral de los estudiantes, el cual
evidenció que todos los participantes se encontraban en el nivel APTO, tres con APTO 3 puntos,
y que tan solo uno de ellos en APTO 2 puntos; de acuerdo con los criterios presentados en la
prueba interacción oral creada por Ignacio Laborda Azañedo del Instituto Cervantes de Tánger
para el nivel A1. En consecuencia, se procedió a realizar la implementación durante 11 semanas
con cinco intervenciones de una hora por cada día, en donde se desarrolló la metodología del
enfoque Flipped classroom haciendo uso de diferentes estrategias como: juego de roles, debate,
mesa redonda, diálogos, entre otras; para esto los estudiantes requerían hacer uso constante de la
lengua extranjera para llevar a cabo procesos interactivos satisfactorios, acertados y de igual
forma cumplir con los objetivos propuestos para las clases. En dichos objetivos se tuvo en
consideración el fomento de características propias del enfoque Flipped classroom como el
trabajo colaborativo, autonomía, corresponsabilidad del aprendizaje y participación en el aula, al
igual que aspectos importantes respecto a la interacción oral, como lo es la negociación del
significado, cooperación y prolongación en el diálogo y el cumplimiento del principio de
cooperación. Para finalizar, se evaluó la incidencia del enfoque Flipped classroom en el
desarrollo de la interacción oral por medio de una prueba de salida que permitió evidenciar el
resultado de APTO con 3 puntos para todos los participantes.
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas