In this research, it was initially developed within the global framework of competencies in the educational environment, understanding its
concept holistically, subsequently deepening the process of evaluation of the generic competences carried out by the Colombian Institute
for the Evaluation of Education-ICFES , in order to certify education in Colombia, from these tests the scores of the students of the Faculty
of Administrative, Economic and Accounting Sciences of the Central University of Valle del Cauca were taken as a reference, between 2014
and 2018, said scores are grouped by program obtaining an average performance for each one; facilitating the descriptive study and
comparative analysis of the average performance levels obtained in four of the generic competencies, the ICFES Saber 11 tests against the
ICFES Saber Pro tests, corresponding to the programs: Business Administration, International Commerce and Public Accounting from Faculty
of Economic and Accounting Administrative Sciences; Finally, we identify which competencies that stagnated in the evolution process and
which managed to be developed throughout the students' professional career.
En la investigación inicialmente se desarrolló en el marco global de las competencias en el ambiente educativo,
comprendiendo su concepto de manera holística, posteriormente se ahonda en el proceso de evaluación de las
competencias genéricas que realiza el Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación-ICFES, con el fin
de certificar la educación en Colombia, de estas pruebas se tomó como referencia los puntajes de los estudiantes
de La Facultad de Ciencias Administrativas, Económicas y Contables de la Universidad Central del Valle del Cauca,
entre los años 2014 y 2018, dichos puntajes se agrupan por programa obteniendo un desempeño promedio por cada
uno; facilitando el estudio descriptivo y análisis comparativo de los niveles de desempeño promedio obtenidos en
cuatro de las competencias genéricas las Pruebas ICFES Saber 11 frente a las pruebas ICFES Saber Pro,
correspondientes a los programas: Administración de Empresas, Comercio Internacional y Contaduría Pública
de La Facultad de Ciencias Administrativas Económicas y Contables; finalmente se identifica cuales competencias
que se estancaron en el proceso de evolución y cuales lograron ser desarrolladas a lo largo de la carrera profesional
De los estudiantes.