Propuesta para el fortalecimiento del desempeño fiscal del municipio de San Pedro (Valle del Cauca)
Abstract
According to the National Planning Department, the fiscal performance of the municipalities
is evaluated based on six variables such as: compliance with the spending limits of law 617
of 2000, the ability to generate current savings, investment spending , the support of the
indebtedness, the generation of own resources and the dependence of the resources of the
General Participation System (GSP), that is, of the transfers. According to the methodology
of evaluation of fiscal performance, 5 ranges of classification of territorial entities are
established, ranging from zero to one hundred points, where zero is the lowest and one
hundred is the highest, these ranges group municipalities and departments according to the
synthetic index of performance achieved in the period evaluated. The ranks classify the
subnational governments according to the results, placing them among the weakest or the
most advanced according to the place they occupy in the fiscal evaluation. Considering this
information, this work shows the results obtained seeking to make a proposal to strengthen
the fiscal performance of the Municipality of San Pedro (Valle del Cauca) due to the
deterioration of the fiscal performance index of this territorial entity in 2016 in relation to to
2015. For this, the fiscal environment of the Municipality of San Pedro (Valle del Cauca)
was initially analyzed in the period 2012-2017; Then, the behavior of the variables that affect
the fiscal performance index of the Municipality in reference is described, in order to finally
identify the variables that can be improved for the fiscal performance of the Municipality of
San Pedro De acuerdo con el Departamento Nacional de Planeación,1
el desempeño fiscal de los
municipios se evalúa en función de seis variables como son: el cumplimiento de los límites
de gasto de la ley 617 de 2000, la capacidad de generar ahorro corriente, el gasto en inversión,
el respaldo del endeudamiento, la generación de recursos propios y la dependencia de los
recursos del Sistema General de Participación (SGP), es decir, de las transferencias. Según
la metodología de evaluación del desempeño fiscal se establecen 5 rangos de clasificación de
las entidades territoriales que van de cero a cien puntos, donde cero es el menor y cien el
mayor, estos rangos agrupan a los municipios y departamentos de acuerdo con el índice
sintético de desempeño logrado en el periodo evaluado. Los rangos clasifican a los gobiernos
subnacionales de acuerdo con los resultados ubicándolas entre las más débiles o las más
avanzadas de acuerdo con el lugar que ocupen en la evaluación fiscal. Considerando esta
información, en este trabajo se exponen los resultados obtenidos buscando realizar una
propuesta para el fortalecimiento del desempeño fiscal del Municipio de San Pedro (Valle
del Cauca) debido al deterioro del índice de desempeño fiscal de esta entidad territorial en el
año 2016 con relación al 2015. Para ello inicialmente se analizar el entorno fiscal del
Municipio de San Pedro (Valle del Cauca) en el período 2012-2017; luego se describe el
comportamiento de las variables que inciden en el índice de desempeño fiscal del Municipio
en referencia para, finalmente, identificar las variables susceptibles de mejora para el
desempeño fiscal del Municipio de San Pedro
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas
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- Contaduría Pública [405]