Skating is now one of the sports that has a greater number of followers, only in Tulua, there are 3 skating clubs, which have a large number of child / as
in the nursery, approximately, in the municipality are of 150 to 200 child / as practitioners from 7 to 10 years (early school age) (verify), according to
verification by the Municipal Institute of sport. However, there is much attrition at these ages, probably one of the most influential factors are the learning
methods used in early ages, which despite being effective in certain categories, it is monotonous and traumatic for those child / as enjoy little talent or drive
low propensity for practicing this sport. Hence the importance that education professionals and sport design methodological approaches to teaching and
learning processes more efficient in sports initiation. Indeed, this research used the game as a teaching tool for learning the technical fundamentals of
skating and speed development.
The research aimed to determine the effect of an educational, fun training program on levels of speed and technical fundamentals of skating races coordinative
in a group of child / as early school-age skating club "Tulua on Wheels".
The quasi-experimental study pretest-posttest design and control group, had a sample of 38 child / as, evenly into two groups, experimental, subject to the
training program, which has as a learning strategy game, and, the control group, participated through a traditional program, characterized by using behavioral
tasks, where the predominant method of direct control as a learning strategy, both programs had a duration of 12 weeks including two weeks of assessment.
The results obtained in the two tests of skill and speed used in the study indicate that the experimental group showed much higher levels of improvement than
the control group, which was found by subjecting these results to test hypotheses in this case, the T test, which validated the research hypothesis of the
study, thus concluding that there is a significant difference between the results of the pretest to posttest in the experimental group, confirming that the method
Takes an educational leisure great effect on the levels of learning the basics of skating technical coordinative and development speed.
El patinaje actualmente es uno de los deportes con mayor número de adeptos, en Tuluá, existen 3 clubes de patinaje, que cuentan con un gran
número de niño/as en su semillero; aproximadamente, en el Municipio existen de 150 a 200 niño/as practicantes entre los 7 y 10 años (edad escolar
temprana), de acuerdo a controles realizados por el Instituto Municipal del deporte. A pesar de ello, existe mucha deserción en estas edades,
probablemente, uno de los factores más influyentes son los métodos de aprendizaje utilizados en edades tempranas, que a pesar de ser efectivos
en determinadas categorías, resulta monótono y traumático para aquellos niño/as que gozan de poco talento o baja predisposición motriz para la
práctica de este deporte. De allí la importancia, que profesionales de la educación física y el deporte diseñen propuestas metodológicas de enseñanza
y aprendizaje más eficientes en los procesos de iniciación deportiva. Precisamente, esta investigación utilizó el juego como herramienta pedagógica
para el aprendizaje de los fundamentos técnicos del patinaje y el desarrollo de la velocidad.
La investigación tuvo como objetivo determinar el efecto de un programa de entrenamiento lúdico pedagógico sobre los niveles de velocidad y fundamentos
técnico-coordinativos del patinaje carreras en un grupo de niño/as en edad escolar temprana del club de patinaje Tuluá Sobre Ruedas.
El estudio cuasiexperimental con diseño preprueba-posprueba y grupo control, contó con una muestra de 38 niño/as, distribuidos de forma equitativa en
dos grupos, el experimental, sometido al programa de entrenamiento, que tiene como estrategia de aprendizaje el juego, y, el grupo control, intervenido
mediante un programa tradicional, caracterizado por utilizar tareas conductistas, donde el método de mando directo predominó como estrategia de
aprendizaje; ambos programas tuvieron una duración de 12 semanas, incluyendo las dos semanas de evaluación.
Los resultados obtenidos en las dos pruebas de habilidad y la de velocidad utilizadas en el estudio indican que el grupo experimental presentó niveles
de mejoría mucho mayores que el grupo control, lo cual se constató, al someter dichos resultados a una prueba de hipótesis, en este caso, la prueba
T, la cual validó la hipótesis de investigación del estudio, concluyéndose de esta manera, que existe una diferencia significativa entre los resultados del
pretest con el postest en el grupo experimental, lo cual confirma que el método lúdico-pedagógico surte un gran efecto en los niveles de aprendizaje de
los fundamentos técnico-coordinativos del patinaje y en el desarrollo de la velocidad.