Conceptions and Perceptions of English teachers from Buga and Tuluá towards Colombian Bilingualism policy
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Date
2021Author
Idarraga, Juliana Andrea
Rayo Suárez, Natalie
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Bilingual policies related to foreign language learning have been changing in the last decades in Colombia. The purpose of these bilingual policies is to improve the citizens’ English level to be more competitive and have more employment opportunities. However, the implementation of foreign language policies in Colombia have raised criticisms because design and implementation of them have yielded unsuccessful outcomes. One of the principal problems has been centered on the instrumental role assigned to teachers and the concerns about how they are not considered in the design of these policies. Furthermore, instead of favoring the reflection, appropriation, and innovation processes, bilingual policies focus on increasing productivity and economic development. Although many teachers are aware of language policies and requirements, most of them do not feel they have access to development opportunities within them, and the current regulations do not seem to contemplate their perception of bilingualism.
In this sense, it becomes necessary to contemplate and favor the vision of teachers about bilingual policies, since they are the ultimate executors of the legislation and are key pieces in the effectiveness of bilingual education programs. In this sense, the present research aims to analyze the conceptions and perceptions of teachers regarding bilingual policies. It would consider not only the conceptions teachers have about policies but also how different environmental aspects such as context, resources, training, knowledge affect the way teachers conceive bilingual policies in their pedagogical practices. To achieve this objective, a qualitative case study is proposed. As instruments and techniques, a documentary review was carried out in order to characterize bilingual policies in Colombia. Then, a semi-structured interview was developed to identify conceptions and perceptions of teachers towards bilingualism policies. Finally, a contrastive analysis of the information collected in the characterization and the interviews to teachers was made. The results indicate there is a necessity of spreading awareness about the different resources disposed for enhancing and facilitating the EFL teaching and learning process, also to promote spaces for teachers to be trained in different methodological and language aspects where they have the opportunity to reflect about their practices. Las políticas bilingües relacionadas con el aprendizaje de lenguas extranjeras han ido cambiando en las últimas décadas en Colombia, el propósito de estas políticas bilingües ha sido mejorar el nivel de inglés de los ciudadanos para ser más competitivos y tener más oportunidades de empleo. Sin embargo, la implementación de políticas de lenguas extranjeras en Colombia ha suscitado críticas debido a que su diseño e implementación han arrojado resultados poco exitosos. Uno de los principales problemas se ha centrado en el papel instrumental que se le asigna a los docentes y las preocupaciones sobre cómo no son considerados en el diseño de estas políticas. Además, que, en lugar de favorecer los procesos de reflexión, apropiación e innovación, las políticas bilingües se enfocan en aumentar la productividad y el desarrollo económico. Si bien muchos docentes conocen las políticas y requisitos lingüísticos, la mayoría no siente que tenga acceso a las oportunidades de desarrollo dentro de las mismas, y la normativa vigente no parece contemplar su percepción del bilingüismo.
En este sentido, se hace necesario contemplar y favorecer la visión de los docentes sobre las políticas bilingües, ya que son los últimos ejecutores de la legislación y piezas clave en la efectividad de los programas de educación bilingüe. En este sentido, la presente investigación tiene como objetivo analizar las concepciones y percepciones de los docentes sobre las políticas bilingües, considerando no solo las concepciones que tienen los docentes sobre las políticas, sino también cómo diferentes aspectos ambientales como el contexto, los recursos, la formación, el conocimiento afectan la forma en que los docentes conciben las políticas bilingües en sus prácticas pedagógicas. Para lograr este objetivo, se propone un estudio de caso cualitativo, los instrumentos y técnicas utilizadas incluyen la revisión documental de las políticas bilingües en Colombia, entrevistas semiestructurada para identificar las concepciones y percepciones de los docentes y un análisis contrastivo de la información recolectada. Los resultados indican que existe la necesidad de difundir los diferentes recursos disponibles para mejorar y facilitar el proceso de enseñanza y aprendizaje de EFL, así como promover espacios para que los docentes se capaciten en diferentes aspectos metodológicos y lingüísticos de las políticas donde tengan la oportunidad de reflexionar sobre sus prácticas.
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas