Code switching is the alternative use of two or more languages or a conversational exchange for communicative purposes and could occur in any environment or situation in which language users choose the form of language existence considering social and linguistic aspects. In this sense, this research sought to describe the perceptions of the use of code switching in the classroom by English teachers and students of the first, fifth and eighth semesters of the Bachelor's Degree in Foreign Languages with Emphasis in English at Unidad Central del Valle in the city of Tuluá-Valle.
The research had a mixed approach, with a descriptive and interpretative scope and a multiple case study design. The instruments used were an ad hoc questionnaire and a semi-structured interview for teachers and students. The population sample, selected by the method of convenience and voluntary participation, was composed of teachers and students of the first, fifth and eighth semesters of the Bachelor's Degree in Foreign Languages.
The results of the research showed that students require the use of code switching to receive instructions, unfamiliar topics, changing situations in the classroom, reduce anxiety levels and increase motivation. Whereas, teachers considered that, although the use of code switching to access the curriculum was not necessary, for classroom discourse management and to reduce students' anxiety when learning English, it was important to use this mechanism. This research concludes that code switching is a necessary mechanism in the classroom, but making use of it in context-specific situations.
La alternancia de código es el uso alternativo de dos o más lenguas o un intercambio conversacional con fines comunicativos y podría darse en cualquier ambiente o situación en la que los usuarios del lenguaje eligen la forma de existencia del mismo considerando aspectos sociales y lingüísticos. En este sentido, la presente investigación buscó describir las percepciones frente al uso de la alternancia de código en el aula de clase que tienen docentes de inglés y estudiantes de primer, quinto y octavo semestre de Licenciatura en Lenguas Extranjeras con Énfasis en Inglés de la Unidad Central del Valle de la ciudad de Tuluá-Valle.
La investigación contó con un enfoque mixto, de alcance descriptivo e interpretativo y con diseño de estudio de caso múltiple. Los instrumentos utilizados fueron un cuestionario ad hoc y una entrevista semiestructurada para docentes y estudiantes. La muestra poblacional, seleccionada por el método de conveniencia y de participación voluntaria, estuvo compuesta por docentes y estudiantes de primer, quinto y octavo semestre de la Licenciatura en Lenguas Extranjeras.
Los resultados de la investigación mostraron que los estudiantes requieren el uso de la alternancia de código para recibir instrucciones, temas desconocidos, situaciones cambiantes en el aula, reducir los niveles de ansiedad y aumentar la motivación. Por su parte, los docentes consideraron que, aunque el uso de la alternancia de código para acceder al currículo no era necesario, para el manejo del discurso en el aula y reducir la ansiedad de los estudiantes al aprender inglés fue importante utilizar dicho mecanismo. Esta investigación concluye que la alternancia de código es un mecanismo necesario en el aula de clase, pero haciendo uso de este en situaciones específicas de contexto.