Comprensión y análisis de las dinámicas de aculturación en estudainte de L2
Abstract
The process of acculturation is an essential element within society, and one that has increased over time due to frequent migration and the evolution of the academic and personal training of individuals. This process, if not properly regulated, can lead to the disappearance of the culture of origin of individuals and promote the adoption of new lifestyles and a new identity. The objective of this research work is to understand and study the dynamics of acculturation in the L2 learning process of first, fifth and ninth semester students of the Bachelor's degree program in foreign languages with emphasis in English at the Cauca Valley Central Unit. The methodology used was of mixed approach and descriptive type. The population was composed of students of three semesters of the bachelor's degree program in basic education with emphasis in English belonging to the faculty of education of the Central Unit of Valle del Cauca. The results were: the students show great interest in English culture, especially in its literature, music, movies, and lifestyle; they have gradually left aside certain national customs, but they still preserve their own identity and feel identified with traditions and the native language. El proceso de aculturación es un elemento importante dentro de la sociedad, y que se ha incrementado con el tiempo debido a la migración frecuente y la evolución de la formación académica y personal de los individuos. Este proceso si no es regulado de forma adecuada puede provocar la desaparición de la cultura de origen de las personas y promover la adopción de nuevos estilos de vida y de una nueva identidad. El objetivo de este trabajo de investigación es Comprender y estudiar las dinámicas de aculturación en el proceso de aprendizaje de una L2, de los estudiantes de segundo, quinto y noveno semestre del programa de Licenciatura en leguas extranjeras con énfasis en inglés de la Unidad Central del Valle del Cauca. La metodología utilizada fue de enfoque mixto y tipo descriptiva. La población estuvo compuesta por estudiantes de 3 semestres de la licenciatura en educación básica con énfasis en Ingles pertenecientes a la facultad de educación de la Unidad Central del Valle del Cauca. Los resultados fueron: los estudiantes presentan gran interés por la cultura de habla inglesa, sobre todo por su literatura, música, películas y estilo de vida y poco a poco han dejado de lado ciertas costumbres nacionales; pero aún conservan su identidad propia y se sienten identificados con tradiciones y el idioma natal.
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas