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dc.contributor.advisorGiraldo Arcila, Fabio Nelson
dc.contributor.authorCardona Aparicio, Cristian Camilo
dc.contributor.authorOrtiz Castrillón, Maria Jose
dc.contributor.otherGiraldo Montoya, Martha Cecilia
dc.coverage.spatialTuluá, Valle del Cauca, Colombiaspa
dc.date.accessioned2025-01-28T21:17:00Z
dc.date.available2025-01-28T21:17:00Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationCardona Aparicio, C. C., & Ortiz Castrillón, M. J. (2025). Evaluation and quality education observatory for the contribution and monitoring of evaluation processes in the region: A systematic review.eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12993/4810
dc.descriptionilustraciones, gráficos, tablasspa
dc.description.abstractTeniendo en cuenta los desafíos actuales en torno a la evaluación, que está directamente relacionada con la calidad de la educación y los estándares nacionales e internacionales, los observatorios de evaluación y calidad de la educación han surgido como herramientas esenciales para analizar y fortalecer los sistemas educativos. Estos observatorios proporcionan un marco para la reflexión, la investigación y la difusión de información clave que orienta las políticas públicas y las prácticas institucionales. Por lo tanto, el estudio titulado «Observatorio de Evaluación y Calidad Educativa para la Contribución y Seguimiento de los Procesos de Evaluación en la Región» tuvo como objetivo explorar las tendencias desde la perspectiva de los observatorios de evaluación y calidad educativa a nivel internacional, con un enfoque particular en Colombia como contexto nacional. Esta investigación empleó un enfoque cualitativo con un diseño de análisis documental y un alcance descriptivo, que implicó un análisis riguroso de los documentos, incluyendo los objetivos, propósitos, actividades declaradas, metodologías y el conocimiento que producen. Los instrumentos clave fueron el análisis documental y la clasificación de la información, que permitieron identificar tendencias y perspectivas de los observatorios analizados. Los resultados revelaron que estos observatorios son estrategias innovadoras y eficaces para mejorar la calidad de la evaluación, ya que promueven la toma de decisiones basada en datos y en evaluaciones estandarizadas y fomentan la colaboración entre los actores educativos. Además, ponen de relieve la importancia de alinear las prácticas de evaluación con las necesidades contextuales de las escuelas y las comunidades educativas.spa
dc.description.tableofcontentsAbstract / Introduction / Chapter I: Problem Statement / 1.1 Objectives / 1.1.1 General objective / 1.1.2 The specific objectives / 1.2 Rationale / Chapter II: Referential Framework / 2.1 Backgrounds / 2.2 Theoretical-conceptual framework / 2.2.1 Observatories as tools for continuous improvement of the educational process / 2.2.2 History of the first observatories in Colombia / 2.2.3 Evaluation / 2.2.3.1 Types of evaluation / 2.2.4 Quality education / 2.2.5 Educational trend / Chapter III: Methodological Design / 3.1 Research design / 3.2 Research scope / 3.3 Population and sample / 3.4 Data collection instruments / 3.4.1. Matrix No. 1 / 3.3.2 Matrix No. 2 / Chapter IV: Data Analysis and Discussion / 4.1 Analysis of the data regarding educational quality observatories / 4.2 Analysis of the data regarding evaluation observatories / 4.3 Discussion / Chapter V: Conclusion / Bibliography /eng
dc.formatPDFspa
dc.format.extent105 páginasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengeng
dc.rightsDerechos reservados - Unidad Central del Valle del Caucaspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.titleEvaluation and quality education observatory for the contribution and monitoring of evaluation processes in the region: A systematic reviewspa
dc.typebachelor thesisspa
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)*
dcterms.audiencePúblico generalspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.publisher.programLicenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en Inglésspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias de la Educaciónspa
dc.type.localTesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradospa
dc.description.degreenameLicenciado (a) en Lenguas Extranjeras con énfasis en Inglésspa
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.identifier.instnameInstname:Unidad Central del Valle del Caucaspa
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Unidad Central del Valle del Caucaspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repositorio.uceva.edu.co/
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.rights.localAbierto (Texto Completo)spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.subject.proposalObservatorios de evaluaciónspa
dc.subject.proposalObservatorios de calidad educativaspa
dc.subject.proposalEvaluación educativaspa
dc.subject.proposalCalidad de la educaciónspa
dc.subject.proposalTendenciasspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.coverage.cityTuluáspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dcterms.audience.professionaldevelopmentPregradospa
dcterms.audience.professionaldevelopmentEspecializaciónspa
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dc.contributor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1017-4851spa
dc.subject.keywordsEvaluation observatorieseng
dc.subject.keywordsEducation quality observatorieseng
dc.subject.keywordsEducational evaluationeng
dc.subject.keywordsQuality of educationeng
dc.subject.keywordsTrendseng
dc.description.abstractenglishConsidering the current challenges surrounding evaluation, which is directly related to the quality of education and national and international standards, evaluation and quality education observatories have emerged as essential tools for analyzing and strengthening educational systems. These observatories provide a framework for reflection, research, and the dissemination of key information that guides public policies and institutional practices. Therefore, the study titled “Evaluation and Quality Education Observatory for the Contribution and Monitoring of Evaluation Processes in the Region” aimed to explore trends from the perspective of evaluation and quality education observatories at the international level, with a particular focus on Colombia as a national context. This research employed a qualitative approach with a documentary analysis design and a descriptive scope, involving a rigorous analysis of documents, including the objectives, purposes, declared activities, methodologies, and the knowledge they produce. Key instruments included documentary analysis and information classification, which enabled the identification of trends and perspectives of the observatories analyzed. The findings revealed that these observatories are innovative and effective strategies for improving the quality of evaluation, as they promote data-driven decision-making based on standardized evaluations and foster collaboration among educational stakeholders. Furthermore, they highlight the importance of aligning evaluation practices with the contextual needs of schools and educational communities.eng
dc.title.titleenglishEvaluation and quality education observatory for the contribution and monitoring of evaluation processes in the region: A systematic revieweng
dc.contributor.cvlachttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000117379spa
dc.description.methodsEducation, society and inclusioneng
dc.description.methodsEvaluation, pedagogical practices, and public policieseng


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