The objective of this research was to determine the impact of a training plan based on polyvalent games for the improvement of agility in infant athletes
between the ages of 11 and 13 at the Comfandi-Tulua soccer school. The instrument used was the Illinois test, through which agility was evaluated in
actions of displacement with changes of direction, as well as acceleration and deceleration in the shortest possible time. For interpretation purposes,
the values obtained were classified according to the table proposed by Sedano (2013).
A quantitative, pre-experimental pre-test and post-test and explanatory binding study were carried out, where a 12-week program was applied using
polyvalent games as a didactic strategy.
The results obtained showed that the players to whom the referred training plan was applied improved significantly with respect to the preliminary
evaluations. These results were processed with the statistical test of normality, which established the value of p<0.05 in the final test of the group
of players with respect to the results of the initial test. This indicated that the final performances obtained were different, with significant improvement
data after the intervention process, for which it is mainly concluded that the application of a training program based on polyvalent games to improve
Agility, favors the development of this skill and in general the sports learning processes.
Esta investigaci6n tuvo como objetivo determinar el impacto de un plan de entrenamiento basado en juegos polivalentes para el mejoramiento de la
agilidad en deportistas infantiles entre 11 y 13 afios de la Escuela de Futbol Comfandi Tulua. El instrumento que se utiliz6 fue el Test de Illinois, por
media de este se evalu6 la agilidad en acciones de recorrido con cambios de direcci6n, al igual que acelerar y desacelerar en el menor tiempo posible.
Para efectos de interpretaci6n, los valores obtenidos se clasificaron de acuerdo a la tabla propuesta por Sedano (2013).
Se efectu6 un estudio cuantitativo, pre-experimental de pre prueba y post prueba y de enlace tipo explicativo, donde se aplic6 un programa
de 12 semanas utilizando como estrategia didactica los juegos polivalentes.
Los resultados obtenidos demostraron que los jugadores a los cuales se les aplic6 el plan de entrenamiento referido, mejoraron significativamente
con respecto a las valoraciones iniciales. Estos resultados fueron procesados con la prueba estadistica de normalidad, con ella se establece
el valor de p<0,05 en el test final del grupo de jugadores con respecto a los resultados del test inicial. Esto indic6 que los desempefios finales
obtenidos fueron diferentes, con datos significativos de mejoramiento despues de realizar el proceso de intervenci6n, por lo cual se concluye
principalmente que la aplicaci6n de un programa de entrenamiento fundamentado en juegos polivalentes para mejorar la agilidad, favorece el
Desarrollo de esta cualidad yen general los procesos de aprendizaje deportivo.