Incidencia de la práctica de un programa de Judo para mejorar la lateralidad en los estudiantes de 9 a 16 años con discapacidad visual de la Institución Educativa Corazón del Valle de Tuluá, Sede Antonio Galán
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Date
2018Author
González Bueno, Laura Yulieth
Roldán Hernández, Jovani Estewar
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Students with disabilities or visually impaired have mostly temporary space problems, having to face obstacles greater than those presented by a normal student, hence, for
these children to be included in physical education classes is not very motivating because the teachers they do not
integrate them to perform normal activities like their classmates for fear of getting hurt, which is causing them to have delays in their motor skills, even more so if we take into
account that they must develop laterality to a great extent, in order to have a space temporary action. In view of
this problem, the research was carried out with the aim of "Analyzing the incidence of the practice of a judo program to improve laterality in students with visual disabilities in
the heart of the Tuluá valley educational institution, Antonio Galán campus", what was achieved through the following specific objectives: "Assess the state of the laterality
of students with visual impairment of the Tuluá valley heart educational institution, Antonio Galán headquarters through the Piaget Battery" "Apply a judo program for the
improvement of laterality in students with visual impairment of Tuluá valley heart educational institution, Antonio Galán headquarters "" Evaluate the results obtained after
applying the judo program for the improvement of laterality in
students with visual impairment of the educational institution heart of the valley of Tuluá, Antonio Galán headquarters ". The study was enrolled under a mixed approach
and a type of descriptive research, the sample was composed of 6 students belonging to the program of Special Educational Needs and are children who are visually
impaired. They range between 9 and 16 years. The data collection was carried out through the application of the Piaget Battery, with the purpose of evaluating children
with visual impairment and describing the dimensions of laterality, whose objective is to explore right-left orientation. The phases that were fulfilled were: the application
of the battery pre where the variables were analyzed Recognition in itself,
Recognition in another face to face and Recognition relative to the three objects, followed to this the intervention based on the practice of judo was designed, sessions
in which the categories of communication and category of performance, development and motor execution were analyzed.
After the phases were exhausted, conclusions were reached that gave an account of the effective fulfillment of the proposed objectives, since the desired improvement
Was achieved in the students under study. Los estudiantes con deficiencias o discapacitados visuales poseen en su mayoría problemas
espacio temporales, teniéndose que enfrentar a obstáculos mayores a los que presenta un estudiante normal, de allí, que para éstos niños ser incluidos
en las clases de educación física resulta poco motivador porque los docentes no los integran a realizar actividades normales como sus compañeros por
miedo a que se lastimen, lo que está causando en ellos atrasos en su motricidad, más aun si se tiene en cuenta que éstos deben desarrollar en gran medida
la lateralidad, para poder tener un espacio temporal de acción. Ante esta problemática se llevó a cabo la investigación con el ánimo de “Analizar la incidencia
de la práctica de un programa de judo para mejorar la lateralidad en los estudiantes con discapacidad visual de la Institución Educativa Corazón Del Valle de
Tuluá, sede Antonio Galán”, lo que se alcanzó mediante los siguientes objetivos específicos: “Valorar el estado de la lateralidad de los estudiantes con
discapacidad visual de la Institución Educativa Corazón Del Valle de Tuluá, sede Antonio Galán por medio de la Batería de Piaget”, “Aplicar un programa de
judo para el mejoramiento de la lateralidad en los estudiantes con discapacidad visual de La Institución Educativa Corazón Del Valle de Tuluá, sede Antonio
Galán” y “Evaluar los resultados obtenidos después de aplicar el programa de Judo para el mejoramiento de la lateralidad en los estudiantes con discapacidad
visual de la Institución Educativa Corazón Del Valle de Tuluá, sede Antonio Galán”. El estudio se inscribió bajo un enfoque mixto y un tipo de investigación
descriptiva, la muestra estuvo compuesta por 6 estudiantes pertenecientes al programa de Necesidades Educativas Especiales y son los niños y niñas que
presentan discapacidad visual. que oscilan entre 9 y 16 años. La recolección de datos se realizó mediante la aplicación de la Batería de Piaget, con la finalidad
evaluar a los niños y niñas con discapacidad visual y describir las dimensiones de la lateralidad, cuyo objetivo es explorar la orientación derecha-izquierda. Las
fases que se cumplieron fueron: la aplicación de la batería pre donde se analizaron las variables Reconocimiento en sí mismo,
Reconocimiento en otro cara a cara y Reconocimiento relativo a los tres objetos, seguido a esto se diseñó la intervención basada en la práctica del Judo, sesiones
en las cuales se analizaron las categorías de comunicación y categoría de desempeño, desarrollo y ejecución motriz. Después de
agotadas las fases se llegaron a conclusiones que dieron cuenta del cumplimiento efectivo de los objetivos planteados, pues se alcanzó la mejoría deseada
En los alumnos objeto de estudio
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas