Niveles de competencia tecnológica de la información y comunicación de la Facultad de Ciencias de la Educación Uceva

View/ Open
Date
2017-07-06Author
Ospina Marín, Steven
Espinosa Ceballos, Jeniffer Alexandra
Metadata
Show full item recordAbstract
This research evaluated the levels of competence in the use of Information and Communication Technology - ICT by teachers of the Faculty of Education Sciences in the period 2015-02.
The research was carried out through a quantitative approach and a non-experimental, transversal design with a descriptive scope. The instrument of ICT Competences for the
professional development of the Ministry of National Education was used, which was applied digitally to 64 teachers of the Faculty of Education Sciences. Through this instrument, the levels
of competence were identified.
The most representative results in evolution by exploratory and integrating levels were for the Physical Education Bachelor Degree program, observing how in the technological competition
61.54% of teachers were in an exploratory moment of ICT. In the pedagogical competition 46, 15% of the teachers were in an integrating moment and 23,08% in the innovative moment. In the
communicative and management competition, high percentages were found in the exploratory level with 69.23%. To conclude, 46.15% of the teachers surveyed were at an exploratory level for
the investigating competence.
It was concluded in the research, that the teachers of the Physical Education B.A. program, present in each of the competencies a very high percentage in the exploratory level, indicating that
they have little knowledge of the spectrum of possibilities offered by ICT for education. Therefore, some teachers are beginning to introduce ICT in their work and teaching and learning processes.
Social Science teachers present the highest percentage of ICT use especially for technological and investigating competences. Being followed in percentage for this innovative level by the teachers
Of Foreign Languages took the second place in this innovativing level, in the technological competences. Esta investigación evaluó los niveles de competencia en el uso de las Tecnologías de la
Información y la Comunicación TIC, por parte de los docentes de la Facultad de Ciencias de la
Educación en el periodo 2015-02.
La investigación se abordó con un enfoque cuantitativo y un diseño no experimental, transversal
con alcance descriptivo. Se empleó el instrumento de Competencias TIC para el desarrollo
profesional Docente del Ministerio de Educación Nacional, el cual fue aplicado de manera digital
a 64 docentes de la Facultad de Ciencias de la Educación. Por medio de dicho instrumento se
identificó los niveles de competencias.
Los resultados más representativos en evolución por niveles explorador e integrador, se dieron
para el programa de Educación Física observándose cómo en la competencia tecnológica el
61,54% de los docentes se encontraban en un momento explorador de las TIC. En la competencia
pedagógica 46,15% de los docentes se hallaban en un momento integrador y el 23,08% en el
momento innovador. En la competencia comunicativa y de gestión se encontraron altos porcentajes
en el nivel explorador con 69,23%. Para finalizar el 46,15% de los docentes encuestados se
encontraban en un nivel explorador para la competencia investigativa.
Se concluyó en la investigación, que los docentes del programa de Educación Física, presentan
en cada una de las competencias un porcentaje muy alto en el nivel exploratorio, lo cual indica que
poseen pocos conocimientos del espectro de posibilidades que ofrecen las TIC para la educación
y por ahora algunos docentes empiezan a introducir las TIC en sus labores y procesos de enseñanza
y aprendizaje. Los docentes de Ciencias Sociales presentan el más alto porcentaje en uso de las TIC especialmente para las
competencias tecnológicas e Investigativas. Siendo seguidos en porcentaje para este nivel innovador por los docentes de
Lenguas Extranjeras en las competencias tecnológicas.
Descripción
ilustraciones, gráficos, tablas