Currently, Tulúa has many Care Centers or Kindergartens which provide various services to Parents and Children from 6 months to 5 years old, during this age kids
develop some motor physical skills, which implies implementing proper stimulation, considering that during this age range is easier to acquire motor skills.
In private schools Tulúa offers various services. When conducting this research, attention was focused on the institution Nubecítas de la Alegría where through
direct observation and dialogue with teachers, the priority with Neurolinguistics stimulation was noticed, leaving Physical Education aside and finding that there were
not teachers specialized in this area. Due to the importance of stimulation through physical education in preschool, there is a remarkable need to strengthen the
quality with gross motor development, by implementing a plan based on recreational and leisure activities in Children which will increase the practice during the day
by attending the PE class. Benefits of application by using correct and appropriate recreation in this process of early education are left clear.
Therefore initiation of the process takes place in this institution where it is required the proper implementation of this plan which benefits children in order to achieve
good development of gross motor skills as require, since during this stage they have more possibilities of adaptation and learning making this become appropriate
Process permanent in their lives.
En la actualidad el municipio de Tuluá cuenta con un gran número de centros de atención o jardines infantiles donde se prestan varios
servicios a padres y niños desde los 6 meses hasta los 5 años de edad, en estas edades se desarrollan ciertos conocimientos físico
motrices, los cuales necesitan su adecuada estimulación, teniendo en cuenta que en este rango de edad se adquiere más fácil el desarrollo
de las habilidades motrices.
En los centros privados del municipio de Tuluá se ofrecen varios servicios, al realizar la investigación se centró la atención en el jardín
Nubecitas de la Alegría (JNA), donde a través de observaciones directas y dialogo con el personal docente, se notó la prioridad con la
estimulación neurolingüística dejando a un lado la parte de educación física y encontrando que no cuentan con docente de esta área.
Debido a la gran importancia que tiene la estimulación por medio de la educación física en los niños de edad preescolar, se vio la necesidad
de fortalecer con calidad el desarrollo de la motricidad gruesa, mediante la aplicación de un plan de actividades lúdico recreativas en los niños,
y para esto se incrementó la práctica durante la jornada en que asisten, ejecutando la clase de educación física. Se aclaró los beneficios de la
aplicación correcta y adecuada utilizando la recreación en este proceso de educación inicial.
Por lo anterior se trabajó en JNC donde se manejó adecuadamente la aplicación de un plan que beneficio los niños logrando alcanzar un buen
desarrollo de la motricidad gruesa según lo requiera su edad, ya que en la etapa en que se encuentran se tienen más posibilidades de adaptación
Y aprendizaje haciendo que esto se convierta en un proceso adecuado y permanente en sus vidas.